.

Bejegyzéseim gyarapodásával a főoldal sajnos előbb vagy utóbb átláthatatlanul hosszú lesz. A jobb oldali menüsor "Blogarchívum" linkjeit használva viszont lehetőség nyílik egyetlen, egy tetszőlegesen kiválasztott bejegyzés elolvasására is.

2010. október 1., péntek

Tallinn - óváros (3)



Céltalan bolyongás a macskaköves, kanyargós tallinni sikátorokban.



Nem tudom miért, de ezek a kedvenc képeim.


1. Középkori polgárházak - az alsó szinten lakott a család, az emeleteken pedig raktárak, műhelyek kaptak helyet.
2. Háttérben a Kiek in de Kök, a legtöbbet fényképezett zömök bástya.


Jobbra a "Három nővér" fantázianevet viselő épületegyüttes. Neve a összecseng a rigai "három fivérrel" és ugyanarról nevezetes: a legszebb, legautentikusabb középkori (15. szd.) házcsoport a városban.


1. Szent Olaf-templom. 159 méter magas tornyával a középkorban a világ legmagasabb épületének számított, ennek azonban komoly ára volt. Nem tudom, hogy a tallinniak  valaha is elgondolkoztak-e azon, hogy "a kevesebb néha több", de ha máskor nem is, a nyolc végzetes erejű villámcsapás és a háromszori porig égés után biztosan nekik is megfordult a fejükben e gondolat. Ennek ellenére a templom időről-időre eredeti magasságában újjáépült, bár 1820-ban - talán a balszerencsék sorozata miatt - csökkentették kb. 20 méterrel. A Szent Olaf-templom tornyából tárul elénk a legszebb panoráma; üröm az örömben, hogy ezáltal épp a tallinni horizont legjellemzőbb eleme hiányzik a fényképekről.
2. Egyszerűség és praktikusság - az északi (és/vagy protestáns?) mentalitás tökéletes lenyomata.






A felsőváros felé a Toompea-dombon.


1. Toompea vár. A vár 1229-ből, legmagasabb tornya (Hosszú Hermann torony) pedig 1371-ből származik. Itt található az észt parlament (Riikogu) nem különösebben látványos épülete is.
2. Dóm-templom. A legnagyobb evangélikus imaház Tallinnban. Nem messze innen található a Dán király kertje, az a nevezetes pont, ahol a legenda szerint II. Valdemar király megpillantotta az égen a dán lobogót.


Alekszander Nyevszkij ortodox-katedrális. Az 1800-as évek végén épült, jelenleg a leghatalmasabb görögkeleti templom a városban. Amikor Észtország 1918-ban független állam lett, az észt hatóságok fel akarták robbantani, mivel orosz provokációnak tartották, hogy épp az észt parlament tőszomszédságában áll az ősellenség imaháza. Végül a z akkori kormánynak nem volt elég pénze a bontáshoz, és szerencsésen átvészelte a 20. századot is.

Tallinn - óváros (2)














Történelem - dióhéjban
Feltételezések szerint az első finnugor törzsek kb. 4500 évvel ezelőtt táboroztak le Tallinn mai helyén. Az első középkori erődítményt a 9-10. században emelték a Toompea-dombon – ott, ahol ma az óváros található – azzal a céllal, hogy biztosítsák az orosz, ill. skandináv területek között kialakuló kereskedelmi útvonalat. Az 1200-as években hol a dánok, hol a német Kardtestvérek Lovagrendjének fennhatósága alá tartozott a város. A legenda szerint, amikor 1219-ben II. Valdemar dán király Tallinn várát ostromolta, egyszer csak vörös posztó jelent meg az égen fehér kereszttel, mely lassan alászállt egyenest a dán püspök kezébe. A fáradt dán sereg ekkor újult erővel vetette bele magát a csatába és végül is sikerült bevennie az erődítményt. Az a bizonyos vörös posztó fehér kereszttel ettől a pillanattól kezdve számít Dánia hivatalos zászlajának, és egyúttal a világ egyik legrégibb nemzeti szimbólumának. (Maga a Tallinn, azaz „Taani linn” kifejezés is „dán várost” jelent észtül, bár egyes nyelvészek a „tali linna”, azaz „téli város” eredetre esküsznek). Miután a dánok eladták Észtország területét a Német Lovagrendnek, Tallinn (német nevén Reval) gyors fejlődésnek indult és a 14. század végére az egyik legnagyobb és leggazdagabb Hanza-várossá vált. A „nagy” persze relatív kategória: a középkor végén Tallinn kb. 4000 állandó lakossal bírt. A 16-18. században az állandó háborúskodás visszavetette fejlődését, a lakosságot pedig járványok sorozata tizedelte: az 1710-es pestisjárványban pl. odaveszett Tallinn népességének kilenctizede. Ezután az Orosz Birodalomhoz került, ahol Riga után a második legfontosabb baltikumi várossá vált; elsősorban a közeli Szentpétervár hatott serkentőleg fejlődésére. Híres volt papír- és gyufagyártásáról, hajóépítő üzeméről és fontos haditengerészeti támaszpontjáról.
Innentől kezdve Tallinn története kísértetiesen hasonlít Rigáéra. A 19. században az észt nemzeti ébredés központja lett, ahol az etnikai összetétel a vidékről beköltöző észt tömegek hatására radikálisan átalakult: 1867-ben még csak a lakosság fele, 30 évvel később már 89%-a volt észt anyanyelvű. A második világháború során a német lakosság – részben Hitler parancsára – elhagyni kényszerült a várost, amely 1944-ben a Szovjetunióhoz került. Hatalmas volumenű iparosítás kezdődött, Tallinnban és tágabb vonzáskörzetében egyaránt. A közeli Paldiskiben pl. szigorúan őrzött atomtengeralattjáró-központot létesítettek, ahová csak és kizárólag oroszok költözhettek. (Az objektum léte olyannyira titkos volt, hogy a szovjet térképeken rendszerint „elfelejtették” feltüntetni a Paldiski nevet.) A felduzzasztott ipari kapacitáshoz a helyi munkaerő kevésnek bizonyult, így hogyhogy-se, a Szovjetunió más területeiről kellett munkásokat toborozni – nekik épült a városszéli panelrengeteg. A középkori óvárost sokáig elhanyagolták, és csak a ’80-as években kezdtek hozzá felújításához.
1991 óta Tallinn a független Észtország fővárosa, történelmi városmagja pedig az UNESCO világörökség része. Lakossága napjainkban kb. 400 000 fő, ezzel Észtország legnagyobb és egyben legdinamikusabban fejlődő városa. Húzóágazatai: az informatika, az elektrotechnikai ipar, a bankszektor és a turizmus, ill. annak egy igen speciális ágazata: az alkoholturizmus.
A Finn-öböl túlpartján, Tallinntól kb. 2 órányi hajóútra már a legendásan nagy piás finnek hazája kezdődik, ahol megfizethetetlenül drága az alkohol, ráadásul este 6 után már nem is nagyon lehet hozzájutni. Ezért aztán a finnek tömegekbe verődve kompoznak át Tallinnba egy-egy görbe estét csapni, hiszen még így is sokkal olcsóbban megússzák, mintha Helsinkiben tennék ugyanezt. Nem véletlenül terjedt el az a szólás-mondás, hogy „Tallinnban háromféle emberrel találkozhatsz: észttel, orosszal, meg részeg finnel”. Nos, ami engem illet, csak megerősíteni tudom ezt a sztereotípiát. Amikor reggel 6-kor kiszálltam a buszból a tallinni kikötőnél, az első embercsoport, amit megláttam éppen egy buliból hazafelé tartó, igencsak jókedvű finn társaság volt… Az észtek érthető módon nem nagyon lelkesednek a turizmus e fura formájáért, de azért kasszazáráskor gondolom már elégedetten nyugtázzák, hogy északi rokonaik ismét náluk verték el vaskos euró-kötegeiket.

Tallinn – óváros
Mit is mondhatnék Tallinn óvárosáról? Ha azt mondom: csodálatos és lenyűgöző, nem mondtam semmit. Tökéletes? Az talán túlzás, de nincs messze az igazságtól. Talán ha kijelentem: Tallinn még az én kivételesen finnyás ízlésemnek is messzemenőkig megfelelt, és nemhogy nem verte le a lécet, de már-már megüthetetlenül magasra helyezte azt, akkor talán lehet érezni a szavak súlyát. Hogy mi benne a varázslatos? Fogalmam sincs. Igazából nincs olyan épülete, nincs olyan szimbóluma, amit önmagában érdemes volna jobbról-balról, elölről-hátulról körbefotózni, mint ahogy nincs olyan nemzetközi szinten is ismert és elismert turisztikai attrakciója sem, ami önmagában megérne egy tallinni kiruccanást.
Azt hiszem kétféle érték létezik a világban: az egyedi, ami markánsan elkülönül környezetétől (lásd piramisok, Eiffel-torony, Parlament stb.) és a tipikus, ami egy egységes egészet alkot. Csak mostanában kezdem észrevenni magamon, hogy az első kategória egyre kevésbé érdekel, és sokkal inkább elbűvöl egy-egy egységes arculatú, takaros falu vagy városrész, mint egyik-másik útikönyvszagú „kihagyhatatlan látnivaló”. (Természetesen vannak persze kivételek, mert egy Aya Sofiát vagy egy római Colosseumot azért nem lehet margón kívülre helyezni, de a tendenciát határozottan érzékelem.) Nos, Tallinn, a középkori Hanza-városok tipikus példája, és a második kategóriába tartozik. Ez azt is jelenti egyúttal, hogy legfőbb „látnivalója” a hangulata, amit viszont sajnos igen nehéz fényképek segítségével visszaadni.
A turisztikai kiadványok hajlamosak olykor eltúlozni egy-egy nevezetesség valódi értékét, így bevallom, némi szkepticizmussal fogadtam az útikönyv ama kijelentését, miszerint "a tallinni óváros a legtisztábban középkori negyed Európa északi felében". Ezúttal azonban szó sincs túlzásról. Ennyire egységes és harmonikus városképpel jómagam eddig csak Velencében találkoztam. (Itt jegyzem meg, hogy a Baltikumban sehol nem olyan irritálóan "tájidegen" az orosz jelenlét, mint Tallinnban.) Az óváros hagyományosan kétosztatú: az alsóvárosban valaha a  kereskedők, gazdag céhtagok éltek és dolgoztak, míg a a 48 m magas Toompea-dombra épült felsővárost az egyházi és világi méltóságok birtokolták. Az ezeket összekötő két macskaköves utca (Pikk jalg = Hosszú láb, Lühike jalg = Rövid láb) tekinthető a város legrégebbi, viking időket idéző részének.


Várfal és az óváros.   Balra az alsó-, jobbra a Toompea-dombon épült  felsőváros. (kilátás a Szt. Olaf-templom tornyából)


Tallinni hangulat.   Vásár a várfal árnyékában.



Széles utcák (tallinni viszonylatban) vezetnek a Városház tér felé.


Városház tér - a tallinni óváros szíve immár hétszáz éve. Elegáns kávézók, drága éttermek szegélyezik, helyi mesteremberek árulják portékáikat, télen pedig itt rendezik a karácsonyi vásárokat is. Legfőbb nevezetessége a Raeapteek nevű patika, mely Európa legrégebbi, máig megszakítás nélkül működő gyógyszertára. 1422-ben tesznek róla először említést, de minden bizonnyal sokkal régebben alapították. A termékskála azonban jelentős átalakuláson esett át: a középkorban még többek közt darált denevérhúst, pörkölt méhet és kígyóbőrt is árultak az emberek nyavalyáinak orvoslásához. Érdekesség, hogy a patikát 1580 és 1911 között egy Bélaváry nevű magyar család üzemeltette 11 generáción át.


Tallinn egyik jelképe, a gótikus stílusú Városháza 1371-1404 között épült. Tornyán nem szélkakas, hanem egy szobor, Öreg Tamás mutatja a széljárást 1530 óta. A Városház térről minden irányban szűk sikátorok nyílnak a négy égtáj felé.


Barangolás a sikátorok világában.





Kedvenc terecském - hamisítatlan középkori hangulat.


A Városháza szemből.   Öreg Tamás - közel fél évezrede tölti be posztját. (utóbbi nem saját kép)


Folyt. köv.

2010. szeptember 27., hétfő

Az észtekről általában + Tallinn (1)

Kik azok az észtek?
Európa egyik legkisebb államalkotó nemzete, lélekszámuk – az egész Földet figyelembe véve – mindössze 1,1 millió fő (ebből kb. 930 000-en élnek Észtországban). Nyelvük a finnugor nyelvcsaládba tartozik, melyen belül a finnek a közelebbi, mi magyarok pedig a távolabbi rokonaiknak számítunk. Az első finnugor törzsek kb. öt és félezer évvel ezelőtt érkeztek az Ural-hegység felől. Első név szerinti említésük iu. 98-ból származik, amikor Tacitus római történész (római történész… és mi minden történt azóta!) így írja le az „aestiket”: „szinte állati kinézetűek, nyomorultul nincstelenek, nincs se fegyverük, se lakóházuk. Füveken élnek, ruházatuk állatbőr, a csupasz földön hálnak. Se embert, se istent nem ismerve az a jutalmuk, amit érdemelnek: nincs többjük a puszta életösztönnél.” Az észtek becsületükre legyen mondva, hogy azóta igen sokat faragtak e hátrányból.

Történelmükről röviden
Az észt nép történelme – a lettekéhez hasonlóan – megszállások és idegen hódítások sorozataként értelmezhető. Az első hódítók a dán vikingek voltak, akik az 1200-as évek elején elfoglalták az észt szállásterület északi részét, ill. a nyugati szigeteket. Nem sokkal később dél felől megérkeztek a német lovagok is, akiknek kelet felé történő nyomulását végül Alekszander Nyevszkij orosz hadvezér hiúsította meg a híres Csúd-tavi csatában. Miután a pénzszűkébe kerülő dánok 1347-ben egyszerűen eladták az általuk birtokolt észt területeket a Német Lovagrendnek, kétszáz évnyi német uralom kezdődött. Már ekkor kikristályosodott az a társadalmi hierarchia, ami lényegében a 20. század elejéig jellemző maradt: a nemességet és a városi polgárságot németek, míg a jobbágyságot észtek alkották. A középkor végére fejlett infrastruktúra és sűrű kereskedelmi hálózat épült ki a Baltikum északi szegletében, melynek gyújtópontjában két virágzó Hanza-város: Reval (ma Tallinn) és Dorpat (ma Tartu) állt. 1552-ben majd’ nyolc évtizeden át tartó háborúskodás vette kezdetét az oroszok, a németek, a lengyelek és a svédek részvételével , melyből végül ez utóbbiak kerültek ki győztesként.
A hetvenévnyi svéd uralomra a baltiak mind a mai napig nosztalgiával tekintenek („svéd aranykor”), és nem véletlenül. Az akkori európai normákhoz képest a Svéd Birodalom megdöbbentően liberális és toleráns magatartást tanúsított a kis népek és az alacsony jövedelmű néprétegek iránt, XI. Károly svéd király pl. magát a jobbágyság intézményét is el akarta törölni, ám a német földesurak háborgása miatt végül meghátrálni kényszerült. Ettől függetlenül a svéd „hódítók” megszüntették pl. a földesúri ítélőszéket és a röghöz kötöttséget, ill. bevezették a kötelező elemi iskolai oktatást; a lett és észt nyelv prioritásával! A svéd időkben jelent meg az első nyomtatott észt könyv és ekkor alapították a tartui egyetemet is. A nagy északi háborúban (1700-1721) azonban az Orosz Birodalom legyőzte Svédországot és kétszáz évre rátette mancsát a Baltikumra. Ez nagy csapást jelentett az észt parasztok számára, akik hirtelen ismét a sötét középkorban találták magukat (egy korabeli feljegyzés szerint „a jobbágyokat régi szokás szerint adták-vették kutyákért, lovakért, a szökevényeket pedig billoggal megjelölték, sőt meg is csonkították”), azonban mit sem változtatott a német urak kiváltságos helyzetén. A 19. században kibontakozó észt nacionalizmus így nem meglepő módon egyszerre irányult a russzifikációs politikát folytató oroszok és a gazdasági életet uraló németek ellen. Zsidók észtföldön alig-alig voltak.
Az első világháború zűrzavarában Észtországnak is sikerült kivívnia függetlenségét, de a lettekhez és litvánokhoz hasonlóan az csupán rövidke két évtizedig tartott. A második világháború során előbb a szovjetek, aztán a nácik, végül ismét a szovjetek kezére került az észak-balti ország, mely lakosságának egynegyedével fizetett a nagyhatalmi játszmáért. A Szovjetunió részeként hasonló folyamatok formálták mindennapjait, mint a déli szomszédokét: államosítás, erőltetett iparosítás és russzifikáció. 1989-re az észtek aránya saját hazájukban 62% alá zuhant, a fővárosban Tallinnban pedig kisebbségbe szorultak az oroszokkal szemben. (Ma Észtország lakosságának 69%-a, Tallinnénak pedig 56%-a észt nemzetiségű).

A modern Észtország
Észtország ma a régió leggazdagabb és legdinamikusabban fejlődő állama, melyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy 2011. január 1-től hivatalosan is bevezetik az eurót. Jelenlegi fizetőeszközük egyébként a korona (az elnevezést egy picit mókásnak találom, hiszen észt királyt nem ismer a világtörténelem), ami viszont érdekes módon közel sem olyan erős (18 Ft), mint a lett lat. Csak a rend kedvéért: utóbbiból 1 db 400 Ft-ot ér!
Észtország az információs társadalom kiépítésének elkötelezett híve. Törvény mondja ki például, hogy az internet-hozzáférés minden észt állampolgár számára alkotmányos jog, de jellemző az is, hogy az észt kormány a világon elsőként váltott át papír-alapúról elektronikusan vezetett kabinetülésekre. Ja igen, és a Skype is észt találmány… A finn-modellt követő oktatási rendszer már most a világ élvonalában jár, aminek egyik kézzelfogható jelét nekem is volt szerencsém megtapasztalni: mindenki folyékonyan beszél angolul. Tényleg mindenki: a buszsofőröktől kezdve a zöldségárusokon át (igen, voltam zöldségesnél) a pincérnőkig; egyetlen egy kivétellel sem találkoztam.

Észtország és Tallinn egyébként már nagyon Észak. Rigát talán úgy írnám le, hogy kb. 30%-ban Észak-, 40%-ban Közép- és 30%-ban Kelet Európa. Tallinnál ez az arány meglátásom szerint 70% Észak-Európa, 20% Közép-Európa (az óváros) és 10% Kelet-Európa. A középkori belvárost egy hipermodern üzleti negyed veszi körül, ám kifelé haladva fokozatosan vidékies jelleget ölt a táj, ahol az utcákat ódon, de  többnyire szépen karbantartott faházak alkotják. Nehéz visszaadni a hangulatot, mert ahhoz hangok és szagok is kellenének, de ha azt mondom: nyikorgó tornác, zörgő avar és fenyőillat, talán sikerül körülírnom az atmoszférát. Olykor már-már zavarba ejtően idillinek tűnt minden.

Tallinn történelméről és gyönyörű középkori belvárosáról majd következő alkalommal írok, most az általam meglátogatott, óvároson kívüli nevezetességekről gyűjtöttem össze néhány képet.

Hajnal a tallinni kikötőben. Az óváros látképe a kikötő felől.




Tallinnban még Rigánál is sokkal több faház található; egész utcák épültek csak fából.





Nem mindennapi reggeli: egy gránitszikla tetején a Finn-öböl partján.

 Parkok és szobrok.


Kadriorg palota. Észak-Európa legszebb barokk épületét Nagy Péter cár építtette 1718-ban; jelenleg az Észt Szépművészeti és a Nagy Péter Múzeum működik benne. A hozzá kapcsolódó hatalmas, szökőkutakkal, orgonabokrokkal és hársfa-, tölgy-, nyárfa, ill. gesztenyeligetekkel tarkított parkot feleségéről, Katalinról nevezték el. Ottjártamkor épp felújítás alatt állt az épület, úgyhogy csak kívülről tudtam megcsodálni.


Dalosmező. Az ország legnagyobb szabadtéri színpada, melyet amfiteátrum-szerű domboldal ölel körül, ahol akár 250 000 ember is elfér. Az éneklés a balti népek mindennapjainak szerves része az idők kezdete óta. Sehol nem derül ki ez olyan egyértelműen, mint az észtek, lettek és litvánok világszerte egyedülálló monumentális fesztiváljain, a négy- vagy ötévente megrendezésre kerülő dalosünnepeken. Ilyenkor ezrek és tízezrek állnak színpadra, hogy közösen énekeljék a legendásan gazdag balti folklór legszebb darabjait száz és százezer embernek. Az első dalosünnepet 1869-ben tartották Észtországban, a nemzeti szellem feltámadásának kezdetén. A szovjet időszakban ezek a rendezvények kínálták az egyetlen lehetőséget a nemzeti öntudat kifejezésére, így nem lehet eléggé hangsúlyozni szerepüket a baltiak modernkori történelmében. Különösen az 1989-ben tartott dalfesztiválok voltak megrendítő erejűek, amikor a baltiak egész egyszerűen énekelve tudatták a szovjet hatóságokkal a szabadság iránti vágyukat. Állítólag az üzenet még Finn-öböl túlpartján fekvő Helsinkiben is hallatszott. Ezért nevezik "daloló forradalomnak" a balti államok elszakadását a Szovjetuniótól. A dalosünnepek értékét, unikalitását mi sem mutatja jobban, mint hogy az UNESCO is felvette őket örökségeinek sorába. Nagy álmom, hogy egyszer ellátogathassak egy ilyenre... Egy kis ízelítő a hangulatból:
Lettországból: http://www.youtube.com/watch?v=TjkQjKdKKMo&feature=related
Lettországból: http://www.youtube.com/watch?v=baaX4-1_df0&feature=related
Észtországból: http://www.youtube.com/watch?v=WCifZHi525Y